До питань про новий онлайн-сервіс Фонду державного майна

Введений в дію сервіс ФДМУ електронного визначення оціночної вартості викликав просто шквал емоцій і в обговореннях на всіляких зустрічах, і в ЗМІ. У більшості обговорень, і зокрема, семінарі "Новий сервіс автоматичної оцінки нерухомості", який був проведений 16 липня керівництвом ФДМУ, я приймав активну участь.

Що ж ми бачимо в публікаціях ЗМІ - ..угоди з продажу нерухомості зриваються, оцінювачі залишилися без роботи, і в усьому цьому "винен"  введений в дію Сервіс ФДМУ. І оскільки я неодноразово відгукувався на прохання журналістів висловити свою думку з цього питання і прокоментувати ситуацію, а тепер читаю в публікаціях свої коментарі, але вже в спотвореному контексті, вважаю потрібним ще раз висловити свою думку із приводу не самого Сервісу, а реакції на його введення.


Отже, з приводу зриву угод. По-перше, учасники угоди купівлі-продажу нерухомості не обмежені можливістю використовувати тільки так звану е-довідку про вартість нерухомості, яку безкоштовно можна отримати, скориставшись Сервісом. Не згодні з результатом, будь ласка, звертайтесь до оцінювача. Це усе детально прописано в інструкціях по використанню Сервісу на сайті Фонду. Давайте цивілізовано підходити до проблеми, і як мінімум, ознайомимося з наявними інформаційним супроводом. По-друге, треба розуміти, що сервіс розрахований на ТИПОВІ об'єкти і визначає не ринкову, а оціночну вартість за мінімальною кількістю характеристик об'єкту купівлі-продажу. Програма ніколи не видаватиме значення ринкової вартості особливо для специфічних, нетипових для ринку об'єктів, а також для об'єктів в регіонах з нерозвиненим ринком.

Треба зрозуміти, що оціночна вартість і ринкова вартість - це за своєю природою різні речі, хоча зовні може здатися, що вони визначаються досить схожим чином. Насправді це два незалежні шляхи досягнення суми бази оподаткування при угодах. Ніхто не обіцяв, що оціночна вартість, визначена Сервісом ФДМУ зобов'язана бути близька до ринкової вартості об'єкту. І власник має право сам вибирати, по якому шляху він піде - разом з оцінювачем, або без нього. На мій погляд, ріелтор, який супроводжує угоду, цілком може проконсультувати і порадити своєму клієнтові який алгоритм вибрати - Сервіс або оцінювача. Також можу порекомендувати для оптимізації вибору скористатися SIMPLE калькулятором «Увекон».


Тепер відносно паніки, що Сервіс залишить без роботи оціночний бізнес. Давайте уточнимо, хто найголосніше про це кричить. У більшості ті, для кого оцінка - це штампування документів, які не можна назвати звітом з точки зору існуючої нормативної бази оцінки. В результаті і суспільством, і державою усі оцінювачі сприймаються як єдина маса недобросовісних виконавців. І, якщо оціночний бізнес нарешті позбавиться від цього баласту лже-фахівців, що з’явились з початком роботи скандально відомих "Майданчиків", то буде краще для усіх, і для споживачів послуг оціночного бізнесу, в першу чергу. Якщо говорити про погрішності в результатах оцінки, то Сервіс почав отримувати нарікання вже з перших днів роботи, а те, що творять деякі оцінювачі роками, знають, в основному, рецензенти і члени екзаменаційної комісії, які позбавляють їх сертифікатів. У зв’язку із цим я б переконливо радив ріелторським компаніям перевірити кваліфікаційний рівень оцінювачів, яких вони рекомендують своїм клієнтам.


Ну і з приводу "шкідливості" Сервісу. Я вже відмічав причину, по якій оцінку для оподаткування вивели значною мірою з правового поля незалежної оцінки. Ще раз підкреслю - Сервіс створений для визначення оціночної вартості типових об'єктів нерухомості і реалізації положень статті 172 Податкового кодексу України. Звичайно, ФДМУ повинен ще докласти багато зусиль для вдосконалення системи, і в першу чергу, в частині використовуваних даних по об'єктах порівняння. Керівництво Фонду це визнає, процес йде, далі буде видно..   


Володимир Шалаєв. Генеральний директор групи компаній "Увекон"