Складська нерухомість. Класифікація. Склади класу А.

Одна з перших проблем, яка постала на початку розвитку ринку складської нерухомості України та країн СНД – це необхідність розробки загальноприйнятої класифікації складських об'єктів. Адже надати характеристику складському комплексу для оренди, купівлі-продажу або оцінки було доволі не просто. Професійна класифікація суттєво спростила, як укладання угод, так і оцінку об'єктів в інтересах приватних компаній та державних органів.
Наприкінці 90-х років концепцію класифікації складських об'єктів розробила компанія Knight Frank. Запропонована класифікація в основі мала досвід провідних компаній, що працюють на ринках розвинутих країн світу та була адаптована під реалії ринків пострадянських країн. Попри те, що на поточний момент у країні не існує офіційно затвердженого документу, який би класифікував складську нерухомость, згаданий класифікатор став базою для узгодження поглядів проектувальників, девелоперів, будівельників, власників вже існуючих приміщень і будівель, та інших операторів ринку. У подальшому, напрацьовані на основі даної концепції класифікатори спростили взаємодію операторів ринку індустріально-складської нерухомості України та відповідного загальноєвропейського ринку.
Класифікація складських приміщень від Knight Frank включає наступні класи: : А+, А, В+, В, С, D.
Також розглянемо класифікатор від Swiss Realty Group. Його прелік містиь такі класи як: A1, A2, B1, B2, C1, C2, D.
Познайомимося з характеристиками складів А-класу, що використовується Knight Frank.
Клас А+
  1. Сучасна одноповерхова складська будівля з легких металоконструкцій та сендвіч-панелей, у більшості випадків прямокутної форми без колон або з шагом колон не менше 12 м та відстанню між прольотами не менше 24 м.
  2. Площа забудови земельної ділянки складського комплексу - 40-45%.
  3. Рівна бетона підлога з антипиловим покриттям, що витримує навантаження не менше 5 т/кв.м, на рівні «+» 1.2 м.
  4. Висота приміщення не менше 13 м, що дає можливість встановити багаторівневе стелажне обладнання.
  5. Температурний режим, що регулюється, як у робочій зоні складу, так і в інших робочих приміщеннях.
  6. Наявність системи пожежної сигналізації та автоматичної сплінкерної системи пожежогасіння. Наведена вимога пов’язана з умовами, що висуваються страховими компаніями до приміщень, які беруться в оренду та продукції, що зберігається (зауваження «Увекон»).
  7. Наявність системи вентиляції. Системи вентиляції, яка б відповідала вимогам для зберігання відповідного товару (зауваження «Увекон»).
  8. Системи охранної сигналізації та відеоспостереження.
  9. Автономна електропідстанція та тепловий вузол.
  10. Наявність достатньої кількості автоматичних воріт докового типу (dock shelters) з навантажувально-розвантажувальними платформами, робоча висота яких регулюється (dock levelers).
  11. Наявність майданчиків для стоянки великовантажних автомобілів, а також паркування легкових автомобілів.
  12. Наявність майданчиків для маневрування великовантажних автомобілів.
  13. Наявність офісних приміщень при складі та на території складського комплексу.
  14. Наявність допоміжниж приміщень у будівлі складу (туалети, душеві, підсобні приміщення, роздягальні для персоналу).
  15. Наявність системи обліку та контролю доступу співробітників.
  16. Оптоволоконні телекомунікації.
  17. Огорожена, облаштована територія, яка має цілодобову охорону та освітлення.
  18. Розташування поблизу основних магістралей.
  19. Професійна система управління складським комплексом.
  20. Досвідчений девелопер, що реалізує проект.
Бажана, але необов’язкова умова:
  1. Під’їзна залізнична колія.
 
Клас А
  1. Сучасна одноповерхова складська будівля переважно прямокутної форми без колон або з відстанню між колонами не менше 12 м та відстанню між прольотами не менше 24 м.
  2. Площа забудови земельної ділянки складського комплексу - 45-55%.
  3. Рівна бетона підлога з антипиловим покриттям, що витримує навантаження не менше 5 т/кв.м, на рівні «+» 1.2 м.
  4. Висота приміщення не менше 10 м, що дає можливість встановити багаторівневе стелажне обладнання.
  5. Температурний режим, що регулюється.
  6. Наявність системи вентиляції.
  7. Наявність системи пожежної сигналізації та автоматичної сплінкерної системи пожежогасіння.
  8. Системи охранної сигналізації та відеоспостереження.
  9. Наявність достатньої кількості автоматичних воріт докового типу (dock shelters) з навантажувально-розвантажувальними платформами, робоча висота яких регулюється (dock levelers).
  10. Наявність майданчиків для стоянки великовантажних автомобілів, а також паркування легкових автомобілів.
  11. Наявність майданчиків для маневрування великовантажних автомобілів.
  12. Наявність офісних приміщень при складі та на території складського комплексу.
  13. Наявність допоміжниж приміщень у будівлі складу (туалети, душеві, підсобні приміщення, роздягальні для персоналу).
  14. Оптоволоконні телекомунікації.
  15. Огорожена, облаштована територія, яка має цілодобову охорону та освітлення.
  16. Розташування поблизу основних магістралей.
  17. Професійна система управління складським комплексом.
Бажана, але необов’язкова умова:
  1. Під’їзна залізнична колія.
  2. Досвідчений девелопер, що реалізує проект.
  3. Наявність системи обліку та контролю доступу співробітників.
  4. Автономна електропідстанція та тепловий вузол.
 
Порівняємо з характеристиками складів класу А, які використовуються компанією Swiss Realty Group.
Клас А1
  1. Сучасні приміщення, які будувалися з врахуванням, що будуть використовуватися в якості складів.
  2. Росташування, оздоблення та обладнання відповідає наступним вимогам сучасної складської логістики: наближенність до основних транспортных магістралей, можливість адаптації під будь-які види вантажів, висока швидкість вантажообороту та гарантії збереження вантажів.
  3. Рік будівництва – після 1994.
  4. Розташування на основних транспортних магістралях за 10-40 км від мегаполісу (міста). Безпосередній доступ до території складу з траси або по зручним дорогам-сателітам.
  5. Одноповерхова/однооб’ємна будівля з висотою приміщення, що забезпечує встановлення будь-якого стелажного (конвейерного і т.п.) обладнання, у тому числі багаторівневі стелажні системи.
  6. Рівна бетона підлога з антипиловим покриттям, що забезпечує високу швидкість руху навантажувальної техніки.
  7. Проектне навантаження на поверхню підлоги від 4 тон на 1 кв.м, яке дозволяє використовувати важку навантажувальну техніку (висотні штабелери) та, як наслідок, максимально використовувати висоту стелажів.
  8. Рідка сітка колон (не менше 12 на 18 метрів), яка дозволяє змінювати розміщення рядів стелажів та оптимізувати організацію руху механізмів та працівників складу.
  9. Наявність офісних, адміністративних і побутових приміщень у будівлі складу.
  10. Не менше одних навантажувально-розвантажувальних воріт на 1000 кв.м складу, а також виокремлена зона навантаження/розвантаження і комплектації замовлень, що дозволяє максимально швидко розвантажувати та завантажувати вантажний транспорт.
  11. Система пожежної сигналізації і автоматична система пожежогасіння (сплинкерна чи порошкова).
  12. Можливість регулювання температури та вологості у приміщеннях складу.
  13.  Автономні системи тепло- і водопостачання.
  14. Аварійні системи електропостачання.
  15. Центральне кондиціонування та вентиляція.
  16. Сучасна система охоронної сигналізації і відеоспостереження.
  17. Навантажувально-розвантажувальні ворота, що обладнано гідравлічними апарелями і док-шелтерами.
  18. Розвинута транспортна інфраструктура, наявність зручних під’їзних шляхів, майданчиків для маневрування автотранспорту, парковка для усіх видів транспорту, покажчиків руху і світлофорів.
  19. Облаштувана територія, яка прилегла до складського комплексу.
  20. Оздоблення будівлі складу фасадними системами та його засклення відповідно до сучасних норм.
Клас А2
  1. Складські чи виробничі приміщення, що збудовано 20-30 років тому, в яких здійснено повну реконструкцію з застосуванням сучасних матеріалів і технологій.
  2. Характеристики відповідні до класу А1, за виключенням місця розташування. Склады можуть розташовуватися у межах міста та у промзонах.
  3. Рік будівництва: 1970-1980.
  4. Капітальна одноповерхова, в окремих випадках двоповерхова будівля з залізобетоних чи металевих конструкцій.
Здійснюючи класифікацію складської нерухомості України слід зважати на те, що кількість будівель цього сегменту збудованих за сучасними стандартами доволі мала у порівнянні з країнами звідкілля і поширилися застосовані принципи класифікації. Більшість складських об'єктів нашої країни є унікальними, що і не дає можливості створити ідеальну систему. Багато об’єктів потребує врахування у своєму унікальному підкласі.
У контексті теми, яка висвітлюється у цьому матеріалі, варто звернути увагу на умови, в яких розвивається світовий ринок складської нерухомості. Розвиток суміжних галузей економіки, які є споживачами складських послуг, стрімка урбанізація та новітні технології, висувають, як нові умови до сегменту сладськоїї нерухомості, так і надають нові можливості. Усе згадане, також, розширює перелік характеристик основних класів складських приміщень.
І на останок, зазначимо, що ринок складської нерухомості нашої країни не оминуть тенденції, які притаманні всім розвинутим країнам світу. Адже подорожчання земельних ділянок спонукає девелоперів зводити будівлі складів дворівневими, а в Японії склади класу А – мають подекуди і 5-6 рівнів. Останній факт доповнює розширення застосування електричного вантажного автотранспорту, що збільшить будівництво складів класу А у межах мегаполісів. Неможливо оминути інформацію про застосування роботизованих складських комплексів, що реалізовані у приміщеннях, які мають робочу висоту складського приміщення до 30-ти метрів і теж належать до класу А.
Про інші класи складської нерухомості та тенденції її розвитку у наступних публікаціях.
Будемо раді продовжити обмін думками на Facebook-сторінці «Група компаній «Увекон» та сторінці Facebook-групи «Увекон та партнери».